11 اوت 2023 - دستورالعمل های رژیم غذایی جدید که از طرف انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت(EASD) - همتای انجمن دیابت آمریکا - در مقاله ای در مجله ی Diabetologia منتشر شده است، بر مزایای مصرف غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری تأکید دارد و دستورهای جدیدی را توضیح می دهد.

این دستورالعمل یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی را توصیه می کند، که برای هر کسی که تحقیقات را در زمینه ی رژیم غذایی و دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 دنبال کرده است، تعجب آور نیست. مطالعات نشان داده اند که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به ویژه در میان زنان کاهش دهد. مصرف بیشتر غذاهای گیاهی با خطر کمتر زوال عقل (اختلال شناختی پیشرفته) و دریافت چربی از گیاهان در رژیم غذایی با خطر کمتر سکته مرتبط است. پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم، حتی با نتایج بهتر COVID-19 مرتبط است. هر یک از این سه نتیجه ی آخر که در مطالعات مورد بررسی قرار گرفتند - زوال عقل، سکته مغزی وCOVID-19 - نشان دهنده ی مشکلات سلامتی است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور نامتناسبی با آن مواجه هستند، بنابراین بر اساس این نتایج، منطقی است که یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی می تواند به روش هایی مفید باشد که ارتباط مستقیمی با کنترل قند خون ندارد.

دستورالعمل‌های جدید گروه مطالعات رژیم غذایی و تغذیهی انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت-متشکل از پزشکان متخصصان تغذیه و سایر متخصصان متبحر در دیابت- یک به‌روزرسانی از توصیه‌های غذایی منتشر شده قبلی در سال 2004 است و منعکس کننده ی حجم زیادی از تحقیقات در مورد رژیم غذایی و دیابت از آن زمان است. این گروه مطالعه، حتی متاآنالیزهای جدیدی از مطالعات در مورد موضوعات کلیدی مرتبط با رژیم غذایی را سفارش دادند، به این معنی که نگاهی به داده های ترکیبی از مطالعات منتشر شده ی قبلی داشتند. اما توصیه هایی که آنها ارائه کردند، چندان تکان دهنده یا حتی به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت منحصر به فرد نیست.

بر غذاهای گیاهی برای رژیم غذایی دیابت تاکید دارد

نویسندگان این مقاله اظهار داشتند: یافته های ما نشان می دهد که طیف وسیعی از غذاها و الگوهای غذایی برای مدیریت دیابت مناسب هستند، با توصیه های کلیدی برای افراد مبتلا به دیابت، که تا حد زیادی با توصیه ها برای عموم مردم مشابه است. پیام های مهم عبارتند از مصرف غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری، مانند غلات کامل، سبزیجات، میوه های کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی غیر استوایی غیرهیدروژنه و در عین حال به حداقل رساندن مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، سدیم، شکر نوشیدنی های شیرین و غلات تصفیه شده.

این مقاله طیف گسترده‌ای از توصیه‌های خاص مرتبط با رژیم غذایی را فهرست کرده و هر توصیه را بر اساس کیفیت شواهدی که از آن حمایت می‌کنند، رتبه‌بندی نموده است. توصیه هایی که به شدت توسط شواهد پشتیبانی می شوند- یعنی چهار تیک مثبت را از کل چهار گزینه دارند، و سطح بالای حمایت را نشان می دهند- شامل کاهش حداقل 5٪ از وزن بدن برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی برای کمک به پیشگیری از دیابت نوع 2 است، همچنین نخوردن کالری بیشتر از میزان مورد نیاز و انجام فعالیت بدنی کافی، برای حفظ وزن سالم بدن در طولانی مدت است.

تشویق به کاهش وزن

یکی دیگر از توصیه های قویاً حمایت شده، کاهش وزن برای آن دسته از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. این کار را می توان از طریق «انواع رژیم های غذایی کاهش وزن و ترکیبات درشت مغذی، با حمایت متخصصان بهداشتی آموزش دیده» انجام داد - به عبارت دیگر، پیروی از یک رژیم غذایی خاص کم کربوهیدرات، کم چربی یا پروتئین بالا توصیه نمی شود. در واقع، یکی دیگر از توصیه‌های قویاً حمایت شده بیان می‌کند که « نه رژیم‌های کتوژنیک با کربوهیدرات زیاد و نه با کربوهیدرات بسیار کم برای کاهش وزن توصیه نمی‌شوند». یک رژیم کتوژنیک شامل مصرف مقادیر بسیار کم کربوهیدرات و پروتئین محدود است، به طوری که بدن شما را مجبور می کند که از چربی به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده کند.

از سوی دیگر، پیروی از یک «برنامه کم کالری جایگزین کل رژیم غرایی » به عنوان راهی برای کاهش وزن کافی به منظور دستیابی به بهبودی از دیابت نوع 2 برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی، به شدت حمایت می شود. این نوع رژیم جایگزین باید تحت نظارت پزشک یا متخصص تغذیه، با "داروهای کاهش دهنده قند و فشار خون به دقت تنظیم شده" انجام شود، با هدف مصرف روزانه حدود 840 کالری و کاهش وزن حدود 10٪ تا 15٪.

مصرف غذاهای پر فیبر توصیه می شود

وقتی صحبت از راهنمایی های کلی رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت می شود، تنها یک توصیه خاص در نظر گرفته می شود که قویاً توسط شواهد پشتیبانی می شود و آن مصرف غذاهای طبیعی سرشار از فیبر، مانند میوه ها و سبزیجات است. اکثر توصیه‌های دیگر که با شواهدی با کیفیت «متوسط» پشتیبانی می‌شوند، شامل مصرف غلات کامل، حبوبات، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل و میوه‌های کامل به‌عنوان منابع فیبر و کربوهیدرات سالم به همراه آجیل و دانه‌هایی که بالقوه برای کنترل قند خون، مفید هستند. الگوهای غذایی کلی که توسط شواهد تأیید شده است شامل رژیم غذایی مدیترانه ای، رژیم نوردیک و رژیم گیاهخواری سالم است.

نویسندگان خاطرنشان کردند که «حداقل فرآوری‌شده» به این معنا نیست که غذاها اصلاً نمی‌توانند فرآوری شوند. برخی از فرآوری ها ضروری یا بی‌ضرر هستند، مانند قطعه قطعه کردن یا پوست کندن سبزیجاتی که سپس به صورت منجمد فروخته می شوند. اما از غذاهای بسیار فرآوری شده و فوق فرآوری شده که دیگر شبیه مواد تشکیل دهنده ی خود نیستند، باید اجتناب شود، زیرا با پیامدهای بدتر سلامت مرتبط با دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی و خطر کلی مرگ زودرس مرتبط هستند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/08/11/new-guidelines-emphasize-plant-based-foods-for-diabetes/